Desatoro o tom, kedy začnete naozaj profitovať z programatiku

Pre webové médiá je programatik na Slovensku realitou. Pre niektoré viac, pre niektoré menej. Kedy však z neho začnete naozaj profitovať aj vy? Vytvorte si víziu, nástroj a tím. A začnite naozaj predávať programaticky. Možno vám pomôže toto desatoro.

 

Stratégia predaja

Vízia znamená, že si stanovíte stratégiu predaja vášho reklamného priestoru. Teda aké kanály dopytu budete napĺňať (cez aké spôsoby predaja budete zobrazovať reklamy na vašej stránke). Predávať teda určite budete formou priamych rezervácií (kampaní dohodnutých obchodníkmi pri káve či cez telefón). Zároveň budete svoj web speňažovať v otvorenej aukcii (ak ste to doteraz nerobili). Čo je však podstatné – zoznámte sa s myšlienkou, že cez programmatic direct, teda preferovanými dohodami a programmatic guaranteed, sa bude v prevažnej miere čoskoro obchodovať nielen vo svete, a mali by ste to rozbehnúť aj vy pod Tatrami. Podľa prieskumu Boston Consulting majitelia webstránok predajom cez Programmatic guaranteed ušetria až 57% času oproti predaju reklamného priestoru klasickým spôsobom.

SSP systém odokryje lepšie potreby vašich súčasných klientov

Vyberte nástroj ktorý spĺňa vaše potreby

Vašim nástrojom bude programatický systém, ktorý by mal spĺňať väčšinu vašich potrieb. Finančných, technologických, predajných, distribučných i reportingových. V prípade väčších webov je dobrým riešením Ad Manager. Táto služba od Googlu je all in one platformou na strane ponuky (SSP). Naopak – dopyt ku vám pôjde cez platformy na strane dopytu (DSP). Ad Manager vám umožní predávať obsahovú reklamu na webe i v aplikáciách, zobrazovať ju vo videách, i natívnu reklamu vo vnútri vášho obsahu.



Neprogramaticky i programaticky, a štrukturovane za ceny, ktoré si určíte sami, na akomkoľvek zariadení. SSP systém vám otvorí nové predajné kanály, ukáže cestu k novým klientom i nákupným sieťam a odkryje lepšie potreby vašich súčasných klientov. Ak nemáte nič proti Googlu, poradia vám tam s implementáciou Ad Manager-a, musíte však mať svojich expertných ľudí a vedieť si ich podržať. Budete ich potrebovať.


Prečítajte si aj: Prečo kupovať a predávať online reklamu programaticky


Tím, ktorý veciam nielen rozumie…

Vytvorte tím, ktorý veciam nielen rozumie, ale je schopný stále sa vzdelávať. Zmeny a vylepšenia sa v programatiku dejú neustále. V tíme musíte mať cenového stratéga a yield manažéra (optimálne “dve tyčinky v jednom obale”); zopár predajcov ktorí neskončili základmi excelu, a šikovného traffic manažéra na správu predaja priamych rezervácií. Programatické obchody si traffic manažéra nevyžadujú, systém je urobený tak, že to zvládnu obchodníci.

Expertov na programatik môžete hľadať dlho a napokon nájsť veľmi ťažko

No a nemal by chýbať programátor, hlavne pri implementácii systému na váš web. Dôležité je, že každý z členov tímu musí hovoriť po anglicky (dealy sa programaticky dejú nielen pod Tatrami), musia poznať vašu platformu a rozumieť programatiku i reportingu. Bez neho nikto z vašich ľudí nezistí, kde to viazne alebo nefunguje; a váš šéf si nepozrie, koľko vám ktorý predajný kanál zarába (a koľko by ešte mohol). Áno, znamená to, že aj váš séf by tomu systému resp. aspoň reportingovému modulu v ňom mal rozumieť! (Osvietený nedespotický šéf je poklad, viem, ale kde ho nájsť?) No a keďže na Slovensku expertov na programatik môžete hľadať dlho a napokon nájsť veľmi ťažko – no ak ich už nájdete, nezabudnite ich motivovať (šéfe), inak vám utečú ku konkurencii.


Prečítajte si aj: O strojoch a našom čase


Začnite aktívne a cielene predávať programaticky

Ak máte stratégiu, nástroj a tím, začnite aktívne a cielene predávať programaticky. Dajte cez systém programatickému svetu informácie o svojom inventári, sledujte požiadavky zo strany DSP-čiek (nastavte si prijímanie programatických ponúk) a spýtajte sa svojich klasických inzerentov čo by potrebovali. Môžete teda aktívne ponúkať svoj inventár cez dohody, uzatvárať dlhodobé dealy s pevnou cenou s veľkými predajnými sieťami (má to pre ne svoje výhody – vyhnú sa aukcii a môžu robiť u vás svoj retargeting). Nastavte si pravidelné reporty, sledujte optimalizačné odporúčania systému a spoznajte možnosti pripojenia open bidding partnerov. Kedy teda z programatiku začnete naozaj profitovať? Možno vám pomôže toto desatoro.

Kedy teda z programatiku začnete naozaj profitovať?

  1. Keď pochopíte, že vaše nastavenie predajných cien pre rôzne programatické kanály úzko súvisí; a že každý z kanálov je tými cenami ovplyvňovaný pri speňažovaní vašich impresiií pomocou tzv. dynamickej alokácie. Tá jednoducho povedané uprednostní zobrazenie reklamy s cenou výhodnejšou pre váš web.
  2. Keď vám zasvieti žiarovka a uvedomíte si, že viac reklamných plôch neznamená zákonite väčšie súhrnné výnosy. Naopak – menej dobre nastavených plôch s vysokou viditeľnosťou vytvára pozitívny tlak na vami nastavené ceny za 1000 zobrazení (CPM).
  3. Keď vám trkne, že kvalitný obsah vrátane dostatku video inventára je to prvé, po čom inzerenti prahnú. A ten video inventár až “v prvom rade” – majú z neho lepšiu odozvu ako z bannerov.
  4. Keď dáta o vašich užívateľoch (publiká na ktoré inzerenti môžu cieliť svoje kampane) začnú mať pre vašich inzerentov cenu a môžete pomocou nich za reklamu pýtať viac peňazí.

    Prečítajte si aj: Prečo inzerenti nakupujú reklamu programaticky


  5. Keď si začnete uvedomovať, akú chybu ste robili, keď ste si mysleli že predávať programaticky znamená predávať len automatizovane a nepoznali ste programmatic direct.
  6. Keď preferované dohody začnete na žiadosť vašich klientov predávať drahšie ako ste zamýšlali, pretože to tak budú sami chcieť. Cenovou granularitou totiž oslovia viac svojich cenovo veľmi štruktúrovaných zákazníkov.
  7. Keď začnete chápať, že má význam pravidelne blokovať nežiadúce reklamy, ktoré devalvujú hodnotu vášho webu.
  8. Keď budete denne sledovať výkon vami stanovených cenových pravidiel na speňažovanie pre rôzne typy inventára či platformy, ale aj priebeh a výkon programatických dohôd.
  9. Keď pochopíte, že cez programmatic guaranteed naozaj šetríte čas vašich obchodníkov na to, aby sa viac venovali potrebám vašich klientov, a menej operatíve (podkladom, papierovým objednávkam či správne vystaveným položkám na faktúre).
  10. Keď zrušíte zameranie obchodníkov len na priame rezervácie a oni pochopia, že ich klienti chcú nakupovať programaticky.

    Typy obchodov pri nákupe digitálnej reklamy

    Typy obchodov pri nákupe digitálnej reklamy. Zdroj: https://www.thinkwithgoogle.com/
    _
    Napokon (skôr či neskôr) zistíte, že programatický predaj nie je výplň priamo nepredaného priestoru, doplnkom priamych rezervácií, ale môže vám pokojne zarábať viac ako klasický predaj (teda predaj cez telefón, mejly a stretnutia na káve). Skôr či neskôr tak objavíte možnosti speňažovania vášho webu, o ktorých ste predtým ani netušili. A začnete sa znova a viac učiť, ako naozaj profitovať z programatiku.


    Prečítajte si aj: Šanca na integráciu oddelených predajných tímov


Prečo kupovať a predávať online reklamu programaticky

Prečo kupovať a predávať online reklamu programaticky? Nuž - lebo je to efektívnejšie a lacnejšie. V konečnom dôsledku to stojí menej peňazí obe strany: Médiá i inzerentov. V čom konkrétne je to však zaujímavé pre obe strany? Z pohľadu inzerenta Inzerent si pre programatickú kampaň vyberie cez informačný systém médiá (webstránky), kde svoju reklamu hodlá cielene zobraziť v konkrétnych sekciách, overí dostupnosť inventára, zameria (zacieli) kampaň na užívateľov s konkrétnymi záujmami či relevanciou voči pripravovanej kampani, vyberie si rôzne umiestnenie či veľkosti reklamnej plochy, nasmeruje ju napríklad len na mobilné zariadenia a nahrá svoje inzeráty do systému ...
>> prejsť na celý článok

Autor: Vladimír Martinka, Programmatic expert
Zoznam článkov autora


 

Už ste čítali?

  • Malým podielom homeoffice k nižšej produktivite?
    Malým podielom homeoffice k nižšej produktivite?

_