Prečo píšem blog o programatickej reklame

Photo: Pixabay.com

Prečo píšem blog o programatickej reklame

Píšem o tom, prečo nakupovať a predávať programaticky, cez aké druhy kanálov dopytu možno speňažovať inventár, aké programatické kanály možno v predaji použiť, čo je vlastne predaj zaručeného inventára cez programmatic guaranteed, či o tom, ako pripraviť tímy na prijatie programatických technológií. Preto píšem blog o programatickej reklame. Pripadá mi užitočné písať o tom, čo môže pomôcť.

Globálne firmy zvyšujú reklamné spendy

Predaj a nákup programatickej reklamy rok od roka rastie na úkor iných mediatypov i digitálnych kanálov, no tempo programatickej osvety sa u nás pod Tatrami adekvátne nezvyšuje. Po druhom, útlmovom štvrťroku roka 2020, plánujú navyšovať marketingové rozpočty viaceré globálne firmy, napríklad McDonald’s, Coca-Cola, i Unilever. Aj v Čechách a na Slovensku. Podľa analýzy GroupM uverejnenej v článku Etrend-u„zatiaľ čo výdavky na digitálnu reklamu sa majú znížiť iba o 2,4 percenta, reklama v tradičných médiách, ako sú televízia, noviny a vonkajšia reklama, by mohla klesnúť až o 20,7 percenta. ´Za posledné tri mesiace sme videli také zrýchlenie ako bežne za tri roky,´ povedal pre Financial Times Johnny Hornby, zakladateľ agentúry The&Partnership, za ktorou je tiež WPP. Samozrejme pán Hornby hovorí o tempe zrýchlenia digitálnej reklamy. Väčšina z nej sa už dnes dá nakupovať a predávať programaticky.

Obsahová reklama tvorí väčšinu digitálnych spendov

Podľa odhadu servera statista.com bude obsahová reklama tvoriť v roku 2020 viac ako polovicu, presnejšie 53% digitálnych spendov (ďalšie dve základné kategórie sú search s 39%-ným podielom a 8% classifieds). Viac ako dve tretiny display reklamy (69%) sa nakúpi a predá programatickými transakčnými spôsobmi, teda v otvorenej aukcii a cez programmatic direct. Slovensko však v programatickom nákupe a predaji výrazne zaostáva.


Prečítajte si aj: Prečo kupovať a predávať online reklamu programaticky


Slovensko v programatiku zaostáva

Viac ako dve tretiny obsahovej reklamy sa globálne nakupuje programaticky. Podľa servera statista.com je globálny priemer podielu programatickej reklamy 69%. Nad priemerom su krajiny ako UK, USA, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Rusko…, Česko 52% a Slovensko na úrovni 19%… Prečo vlastne práve Slovensko zaostáva?

Zdroj: statista.com
Podiel programatiku na globálnych výdavkoch displejovej reklamy. Zdroj: statista.com

Osveta je dnes potrebná viac ako kedykoľvek predtým

Ťažko veriť tomu, že slovenskí manažéri nezachytili trend. Skôr je problémom nepripravenosť tímov na prijatie programatických technológií, stav vedomostí nákupcov v agentúrach i predajcov v médiách. Pomerne nezorané slovenské programatické pole sa posledný rok snaží veľmi dobre kultivovať IAB Slovakia cez vzdelávací program Dimaq. No najmä v médiách, kde žiaľ neradi investujú do vzdelávania predajcov, vedomosti výrazne zaostávajú. To je samozrejme faktor, ktorý brzdí napredovanie programatiku pod Tatrami. Osveta je dnes potrebná viac ako kedykoľvek predtým.


Prečítajte si aj: Ako pripraviť tímy na prijatie programatických technológií


Trendom je programmatic guaranteed

Najväčšie rezervy zrejme sú v programmatic direct. Médiá stále vidia svoj hlavný biznis v štandardných neprogramatických rezerváciách. Objektívne – tak je väčšia šanca pre obe strany pracovať so zľavami a bonusmi. Všetci zúčastnení chápu trend a radi rátajú tržby z programatického predaja reklamy. No trendom už posledné roky nie je len aukčný predaj či preferované dohody, ale aktívny digitálny sales zaručeného inventára cez programmatic guaranteed, vyžadujúci nielen obchodné, ale aj technické zručnosti obchodníkov. Tie zaostávajú, a aj preto podiel programatického predaja na Slovensku nerastie tak, ako by mohol.


Hlasujte v ankete Šikovného webu


Prečo (teda vlastne) píšem blog o programatickej reklame?

Pripadá mi jednoducho užitočné písať o tom, čo môže pomôcť. Píšem o tom, prečo nakupovať a predávať programaticky, cez aké druhy kanálov dopytu možno speňažovať inventár, aké programatické kanály možno v predaji použiť, čo je vlastne predaj zaručeného inventára cez programmatic guaranteed, či o tom, ako pripraviť tímy na prijatie programatických technológií. Takže – preto píšem blog o programatickej reklame.


Čo je Programmatic Guaranteed

Čo je Programmatic Guaranteed, teda programatický predaj zaručeného inventára, aké sú jeho výhody v porovnaní s tradičnými rezerváciami a prečo sa dopyt inzerentov po programatických zaručených obchodoch neustále zvyšuje. Programmatic Guaranteed (programatický predaj zaručeného inventára, ďalej aj PG) umožňuje kupujúcim rezervovať vopred definované množstvo zobrazení reklamy na konkrétnych umiestneniach za pevnú cenu. Nie je plne automatizovaným spôsobom obchodu: Vyžaduje interakciu kupujúcich a predávajúcich. Pred spustením kampane sa musia kupujúci a predávajúci dohodnúť na cene aj na objeme zobrazení, akoby išlo o priamy predaj. Prečítajte ...

Autor: Vladimír Martinka, Programmatic expert
Zoznam článkov autora


Už ste čítali?

  • Programatik? Nič nie je nemožné
    Programatik? Nič nie je nemožné

_


Nové články e-mailom

Loading