Malým podielom homeoffice k nižšej produktivite?

Produktivita zamestnancov pracujúcich z domu neklesá ba dokonca rastie, zamestnávateľom však homeoffice zatiaľ celkom nevonia. Mnohé firmy na tento spôsob práce svojich ľudí nie sú pripravené, viaceré firmy sa k homeofficu dokonca správajú ignorantsky, no ľudia (nielen v reklame) chcú homeoffice čoraz viac.

Tri štvrtiny zamestnávateľov rôzneho typu uvádza, že produktivita ich zamestnancov na homeoffice neklesá alebo dokonca rastie. Podľa článku Sme.sk o prieskume servera Profesia.sk „väčšina, teda 57 % zamestnávateľov uviedlo, že počas práce z domu nepocítili zmenu v produktivite svojich ľudí. Takmer 19 % personalistov dokonca potvrdilo, že produktivita práce počas tohto obdobia stúpla.“

Výhody pre obe strany, ale…

Slovenskí zamestnávatelia homeoffice svojim ľuďom štandardne neponúkajú. Tí oň musia často žiadať ci dokonca prosiť. No je nutné o homeoffice vôbec žiadať, ak má výhody pre obe strany? Nielen pre profesie z oblasti reklamy je pritom tento spôsob práce ideálny. Žiadne straty času presunmi do práce, čakaním na vedúcich kým sa dostavia na poradu, či trávením hodiny na obed v stravovacích podnikoch. Viac pohody a energie na prácu, lepšie využitie potenciálu zamestnancov, i menej drahého času vedúcich na osobné riadenie cez porady v zasadačkách. To všetko by malo hovoriť v prospech zvyšovania produktivity práce pomocou homeoffice. “Za” hovoria i menšie nároky na firemný priestor, ak povedzme o polovicu menej ľudí potrebuje kancelárie vo firme.

Trvanie na práci v kancelárii je zastaralým princípom „riadenia cez sklo“, ktorý nezvyšuje zodpovednosť za výsledok, neposilňuje dôveru a je veľkým čiernym bodom pre motiváciu a lojalitu zamestnancov.”


Prečítajte si aj: Yieldmanagement: Optimalizujeme ceny inventára


Veľký čierny bod pre motiváciu a lojalitu zamestnancov?

Prvým dôvodom je asi klasický problém nedôvery. Pre vedúcich zamestnancov je ešte stále najľahšie kontrolovať tímy cez dochádzkové systémy a vidieť svojich ľudí v práci fyzicky. Môj známy personalista však na to margo tvrdí, že trvanie na práci v kancelárii je zastaralým princípom „riadenia cez sklo“, ktorý nezvyšuje zodpovednosť za výsledok, neposilňuje dôveru a je veľkým čiernym bodom pre motiváciu a lojalitu zamestnancov. A asi vie čo hovorí. Veď šéf vlastne nemusí vedieť čo a prečo v danej chvíli robí jeho zamestnanec, ak mu dôveruje a motivuje ho, dôležitý je predsa výsledok. A spojiť sa s ním vie kedykoľvek a kdekoľvek. V mnohých profesiách teda nie je naozaj nutné, aby bol zamestnanec vo firemnej kancelárii, kde ho jeho chlebodarca vidí cez sklo. V reklamnej branži to platí obzvlášť.

Ak sa produktivita práce z domu neznižuje, ale skôr naopak, tak potreba zvyšovať ju týmto spôsobom sa javí ako výhodná pre obe strany.

Malým podielom homeoffice k nižšej produktivite?

Druhým, a možno na Slovensku aj hlavným dôvodom je nepripravenosť zamestnávateľov na systém homeoffice. Súčasný stav ich predsa stojí dosť peňazí za zbytočne veľké plochy na open spaces a ich údržbu a správu, drahú počítačovú kancelársku infraštruktúru a podporné tímy IT expertov, a tak ďalej. Pri lacných riešeniach vzdialeného prístupu k firemným sieťam, výhodách pre obe strany v celkových nákladoch, ktoré zamestnávatelia i zamestnanci ušetria, by mal mať homeoffice zelenú.



Ak sa produktivita práce z domu neznižuje, ale skôr naopak, tak potreba zvyšovať ju týmto spôsobom sa javí ako výhodná pre obe strany. Nepripravenosť firiem je zrejme hlavným dôvodom prečo zamestnávatelia zatiaľ nechcú štandardne ponúkať zamestnancom prácu z domu. Ako ukazuje prieskum, zamestnanci ho naopak v prevažnej miere chcú.


Prečítajte si aj: Desatoro o tom, kedy začnete naozaj profitovať z programatiku


Za morom inak?

V ére extrémne lacných riešení vzdialeného prístupu k firemným sieťam, ochote zamestnancov používať na homeoffice vlastnú techniku i priestor, by zamestnávatelia na Slovensku už dnes mali homeoffice zamestnancom ponúkať automaticky a vo väčšej miere ako doteraz. Ak homeoffice ľudia chcú čoraz viac, zaspali naše firmy dobu v ochote ponúkať ho, pretože nie sú naň pripravené ani technicky, ani mentálne? Firmy v zámorí dokonca (celkom logicky) na homeoffice v čase pandémie preplácajú ľuďom náklady.


Homeoffice a Covid19: Na čo ešte čakajú slovenskí zamestnávatelia, ktorí by mohli svojich ľudí viac chrániť, ale nerobia tak?

Správy z tlače hovoria, že za posledných 10 dní (18.-27.8.2020) na Slovensku pribudlo 806 nakazených vírusom Covid19. V priemere denne teda vyše osem desiatok (!). DenníkN par dní dozadu napísal, že liek s účinnou látkou remdezivir na Slovensku podali zatiaľ 13 pacientom s ochorením COVID-19. Počet hospitalizovaných s diagnostikovaným ochorením Covid-19 je 49, z toho na jednotkách intenzívnej starostlivosti leží 6. Na pľúcnu ventiláciu je napojených 5 pacientov.
Správy o raste počtu ľudí pracujúcich na homeoffice však v médiách v posledných dňoch nenájdete.
V službách na Slovensku pracuje minimálne tretina zamestnancov a veľkej časti z nich umožňuje povaha zamestnania vykonávať prácu z domu. Minimálne ľudia pracujúci v kanceláriách mali byť už dávno na homeoffice aspoň na 50%-nej rotácii. To nezáleží ani vláde, ani zamestnávateľom, aby sa nákaza ďalej nerozšírila ešte viac na zamestnancov firiem? Veď Zákonník práce to už umožňuje, dokonca formou nariadenia(!).


Finvia.sk: Výhody pre zamestnávateľov i zamestnancov

Podľa servera finvia.sk  – “ak to druh práce umožňuje, flexibilný pracovný čas aj home office nie sú výhodami len pre zamestnanca, ale aj pre zamestnávateľa. Je dokázané, že obidva tieto benefity pomáhajú k rastu produktivity práce. Zároveň šetria spoločnosti aj náklady, nakoľko vedia kancelárske priestory efektívnejšie využívať. Vo väčšine spoločností je práca z domu povolená na určitý počet dní v týždni alebo mesiaci. Niektoré spoločnosti idú ešte ďalej a doslova nútia svojich zamestnancov pracovať z domu a do kancelárie chodia len v prípade potreby. Flexibilný pracovný čas a home office majú obrovské výhody aj pre samotných zamestnancov. A čím väčšie mesto práce, tým väčší benefit to je:

  • šetrí čas na cestovanie do a z práce
  • umožňuje zamestnancovi prispôsobiť si pracovné povinnosti svojim záľubám, rodine či súkromným potrebám
  • zamestnanec sa dokáže viac sústrediť tam, kde ho nik nevyrušuje a dokáže podávať lepší výkon ak pracuje zo svojho obľúbeného – pohodlného miesta
    menej stresu
  • menšia pravdepodobnosť ochorenia”

Autor: Vladimír Martinka, Programmatic expert
Zoznam článkov autora
Použité zdroje: Sme.sk, Finvia.sk, DenníkN


 

Už ste čítali?

  • Ako zvýšiť tržby v preferovaných dohodách
    Ako zvýšiť tržby v preferovaných dohodách

_


Nové články e-mailom

Loading